chat gpt foretag

Praktiska sätt att använda Chat GPT i ditt företag

Publicerad av

Chat GPT är en ny go-to som har gjort ett stort stänk i teknikvärlden. “Vi är inte långt ifrån en farligt stark AI”, säger Musk.

Den schweiziska banken UBS utsåg Chat GPT till den snabbast växande appen genom tiderna. Bara på fem dagar fick den sin första miljon användare. För att se den stora bilden, här är hur andra kända företag jämför:

ChatGPT:s tillväxt

Studenter har använt Chat GPT i klassrummen för att skriva uppsatser, medan hackare började skriva skadlig kod med dess hjälp. Innan vi dyker ner i andra, mer etiska tillämpningar av Chat GTP, låt oss ta reda på vad Chat GPT är.

Vad är Chat GPT?

Chat GPT (kort för chat generative pre-trained transformer) är en NLP-modell som tränats på en stor datamängd av mänskliga konversationer för att generera människoliknande svar på ett konversationsmässigt sätt. Det är en av de största och mest kraftfulla AI-modellerna för språkbehandling med mer än 175 miljarder parametrar.

Som företagare kanske du också undrar: hur kan jag använda Chat GPT för mitt företag, eller hur?

7 praktiska sätt att använda Chat GPT i ditt företag:

# 1 Förbättrad kundupplevelse och kostnadsoptimering

Chat GPT-bot kan användas för kundsupport genom att ge omedelbar och dygnet runt-hjälp till dina befintliga och potentiella kunder. Att behandla kundernas förfrågningar på detta sätt kan bli en av de viktigaste faktorerna för att de ska välja dig istället för konkurrenter.

Att använda en bot för att hantera kundfrågor kan inte bara minska dina driftskostnader utan också ge dina kunder ytterligare en anledning att rekommendera ditt företag till sina vänner eller släktingar.

chat gpt foretag

Som exempel kan nämnas en webbutik där en digital konsult kan hjälpa köparen att hitta rätt storlek, välja rätt färg eller föreslå klädkombinationer som ser bra ut tillsammans.

Det är också värt att nämna att OpenAI GPT-3 inte bara är begränsat till skriftlig kommunikation, du kan även skapa en AI-baserad röstkonsult som kan ha en positiv inverkan på din varumärkesimage.

# 2 Generering av leads

En annan kreativ tillämpning av AI som Chat GPT kan vara att utnyttja den för traditionella mekanismer för leadgenerering. Det finns några sätt att använda Chat GPT chatbot för detta ändamål:

När någon besöker ditt företags webbplats kan en bot interagera med personen och ställa frågor för att få kontaktuppgifter och samla in andra uppgifter som kan vara relevanta för ditt företag och som kan hjälpa till att skapa en kontakt;

Du kan skapa en chatbot som kan erbjuda gratis resurser eller information till dina kunder i utbyte mot att de registrerar sig för nyhetsbrev eller godkänner en gratis testversion av din produkt.
Marknadsföringskampanjer via e-post eller sociala medier – låt AI göra jobbet åt dig och skicka personliga meddelanden till potentiella eller befintliga kunder.

# 3 Utöka din marknad

Eftersom Chat GPT kan översätta till olika språk kan den bli till stor hjälp när du ska skala upp ditt företag och ta dig in på nya marknader. Med hjälp av denna chatbotfunktionalitet kan du se till att både produktbeskrivning och kundsupport finns på det lokala språket, vilket hjälper till att bygga förtroende för ditt varumärke och ökar dina chanser att lyckas.

#4 Informationssökning

Om din app eller produkt har ett element av informationssökning bör du överväga att använda en bot för att hjälpa användarna att hitta exakt den information de behöver. ChatGPT visar prov på bra prestanda och noggrannhet i sökningen, och stora företag som Microsoft undersöker redan om denna lösning kan integreras i deras sökmotorer.

#5 Skapa innehåll för sociala medier

I dagens värld har de flesta företag en närvaro på sociala medier. För vissa av dem är det bara en del av verksamheten, för andra är sociala medier den faktiska verksamheten. Chat GPT-bot kan hjälpa dig att komma på kreativa idéer för dina publikationer, förstå aktuella trender i din bransch eller till och med skriva artiklar eller inlägg som kan ge värde för dina följare.

Vissa skapare av videoinnehåll eller podcasts kan använda Chat GPT för att förbereda manus för sina program – ge den bara listan med ämnen och be botten att ordna om dem på det mest förnuftiga sättet för att strukturera dina tankar eller försöka återskapa scener som föreslagits av AI.

Självklart har den sina egna begränsningar, men när den används klokt är den ett kraftfullt verktyg som hjälper dig att hantera dina sociala medier.

#6 Skriva affärsplaner

Affärsplaner är ganska komplexa dokument och är ofta unika för varje entreprenör, så det kanske inte är den bästa idén att helt förlita sig på AI när du skriver en ny, men du kan be en bot att ge dig riktningen eller föreslå några idéer som du kan utvärdera och bestämma om det fungerar för dig.

Så det har helt klart en stark affärsstrategi och idégenereringsförmåga när man talar om separata affärsplanelement, men det är svårt att förvänta sig att AI ska förklara din vision bättre än en erfaren affärscoach.

#7 Praktiskt verktyg för mjukvaruutvecklare

Det finns många artiklar och videor som spekulerar i att Chat GPT kommer att ta en programmerares jobb. Här på inVerita vet vi att en programmerares jobb inte bara är att skriva kod – en sådan person förvandlar också idéer till önskade lösningar.

Det är svårt att föreställa sig att en artificiell utvecklare kommer att kunna genomföra våra kunders idéer på exakt det sätt som de vill, men det kan bli ett användbart verktyg som kan spara tid för mindre krävande uppgifter och utvecklarnas självutbildning.

En sista anmärkning

Chat GPT: en vän eller en fiende? Det finns fortfarande många gråzoner när det gäller AI:s möjligheter och begränsningar. Den har definitivt en enorm potential för utveckling och automatisering av allt som kan automatiseras. Men det är också viktigt att inte underskatta mänskligt arbete som inte kan ersättas av maskiner.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *